Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Calitopia Chardonnay sätter guldkant på vinutbudet på PET-flaska – kaliforniskt chardonnay i smart förpackning lagom till sommaren

Trenden mot miljövänliga förpackningar är ett faktum och vi har nu nöjet att förse svenskarna med ett vitt vin på druvan chardonnay från Kalifornien i den smarta förpackningen PET-flaska. Kalifornien har länge varit känt för sina generösa och smakrika chardonnay-viner och Calitopia är ett praktexemplar på detta. Calitopia är gjort på 100 procent chardonnay, har en torr, frisk och mycket fruktig smak med inslag av citrus, gula äpplen och rostade fat.

Havsbrisar och flodstenar ger druvorna utmärkta förutsättningar
Tidigt på morgontimmarna sveper de svala havsbrisarna in över regionen Monterey i Kalifornien. I takt med att solen går upp blir dalen varmare, den varma luften stiger och skapar ett lågtryck. Den svala havsluften tar sig igenom dalen med växande kraft under dagen och fungerar som en naturlig luftkonditionering. Effekten blir en svalare temperatur som förlänger växtsäsongen och tillåter en varsam mognad där druvans aromer utvecklas. Dalen består av stenar stora som handflatan, kärt kallade ”Greenfield Potatoes” av lokalbefolkningen. Dessa flodstenar ser till att vinrankornas rötter får lagom mängd vatten och absorberar värme från solens strålar som sedan hjälper till att förhindra att vinrankorna förfryser under kyliga nätter.

Tredje generationens vinmakare
Vinet till Calitopia kommer från vinmakaren O’Neill Vintners i Monterey. O’Neill grundades 2004 av Jeff O’Neill som är tredje generationen kalifornisk vinmakarfamilj, en släkt som har varit verksam sedan 1934. O’Neill har kommit att bli USA:s åttonde största vinproducent och har gjort omfattande investeringar för att ha en modern anläggning med den senaste tekniken och för att kunna arbeta mer miljövänligt genom hela processen.

Förpackningen som gör livet lättare
Systembolaget satsar stort på miljövänliga förpackningar och vid sidan av lättviktsglas är PET-flaskor allt vanligare på butikshyllorna. Försäljningen av vin på PET-flaska ökade under 2014 med 21 procent och det är inte svårt att förstå. Vin på PET-flaska är inte bara miljösmart och lätt att återvinna. Förpackningen är också praktisk eftersom den är lätt att bära och enkel att hantera. En PET-flaska väger endast en tiondel så mycket som en vanlig glasflaska vilket är en stor fördel för alla som ska bära med sig flaskor till sommarstugor och campingplatser. Flaskorna tar mindre plats än traditionella glasflaskor så de packas smidigt in i till exempel båtkölen, campingkylen eller ner i picknickkorgen. Dessutom riskeras inget glaskross. Tack vare den tunna plasten går det också snabbt att kyla en PET-flaska vitt vin till sommarlunchen eller fördrinken på bryggan.

- Vi letar hela tiden efter förpackningar som gör livet lättare för våra konsumenter och vi ser att PET-flaskan är här för att stanna. Förutom att den är lätt att bära och packa går den att panta i närmaste matbutik, säger Carin Widoff, Senior Brand Manager Wine på Altia Sweden.

Calitopia består av 100 procent chardonnay och framställs genom en modern tillverkningsmetod i låg temperatur i tankar av rostfritt stål. Vinet lagras i cirka sex månader på franska och amerikanska ekfat. Faten består av 1/3 ettåriga fat, 1/3 tvååriga fat och 1/3 treåriga fat.

Calitopia Chardonnay har en torr, frisk, mycket fruktig smak med inslag av gula äpplen, citrus och toner av rostat fat. Vinets generösa fruktighet, friska citrustoner och kryddighet från fatlagringen ger en komplexitet som passar till många olika smaker, exempelvis smakrika fiskrätter, bouillabaisse eller grillad kyckling med ugnsrostade grönsaker.

Calitopia Chardonnay finns i Systembolagets ordinarie sortiment från den 2 juni.

  • Odlingsområde:
    USA Arroyo Seco, Monterey, California
  • Jordmån:
    Arroyo Seco Gravelly Sandy Loarn
  • Druvsorter:
    Chardonnay
  • Lagring:
    Franska och amerikanska ekfat i cirka sex månader
  • Producent:
    Altia
  • Artikelnr:
    16023
  • Pris:
    80:- (inkl. pant)

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden