Pressmeddelande -
Brons skapare blev 2013 års Gammeldansk
Varje år delar sällskapet Gammeldanskens vänner i Malmö ut priser som de själva uttrycker som "Med snille och smak framställer tillbehör att avnjutas i samband med en Gammel Dansk" och till ” personer som gör luften än lättare att andas och livet än gladare att leva får sin naturliga tribut som Årets Gammeldansk”.
I lördags delades 2013 års Gammeldanskpris ut till Hans Rosenfeldt, skaparen av succéserien Bron. Han var personligen på plats i Malmö och tog emot priset. Vidare tilldelades det gastronomiska priset, ”Årets Pölse” Restaurang Fridas, på Gammel Kongevej i Köpenhamn.
Nedan följer en intervju med Hans Rosenfeldt skriven av Christer Borg, medlem av Gammeldanskens vänner i Malmö.
Nedan följer en intervju med Hans Rosenfeldt skriven av Christer Borg, medlem av Gammeldanskens vänner i Malmö.
”Brons” skapare blev 2013 års Gammeldansk
Sällskapet Gammeldanskens Vänner i Malmö har till 2013 års Gammeldansk utsett författaren och programledaren Hans Rosenfeldt.
Hans Rosenfeldt är bland annat skaparen av och huvudförfattaren till den svenskdanska multinationella TV-succén ”Bron”.
Gammeldanskens Vänner vill med priset Årets Gammeldansk premiera kulturella brobyggare, som för Sverige och Danmark närmare varandra. Öresundsbrons tillkomst har kanske mer än något annat skyndat på denna utveckling. Och när nu Bron fått en egen TV-serie baserad på ett intimt svensktdanskt samarbete, känns det självklart att premiera seriens upphovsman.
Det var 2006, som Hans Rosenfeldt och två författarkollegor började skissa på det som skulle bli ”Bron”. Ganska snart tog han själv över som huvudförfattare:
--Då hade jag inga tankar på att ”Bron” skulle kunna bli en internationell succé. Men när vi såg de färdiga inspelningar av de första avsnitten, tänkte vi att det här kan kanske fungera också utanför Sverige och Danmark.
Det kunde det – med råge. I dag har ”Bron” sålts till 150 (!) länder. I USA/Mexiko har man spelat in en egen version av ”Bron” liksom i England/Frankrike.
--Men där har man förlagt handlingen till tunneln under engelska kanalen i stället.
--Det är svårt att ta till sig den här succén, säger Hans Rosenfeldt. Det är helt makalöst.
Han har just avslutat huvudmanuset till den tredje säsongen. Nu ska serien delas upp på olika avsnittsförfattare innan man kan börja spela in ytterligare tio avsnitt.
Hans Rosenfeldt har en lång och diger meritlista. Som munvig programledare har vi sett honom i TV-serier som ”Parlamentet”, ”Högsta domstolen” och ”Folktoppen”, han ingår i panelen i det klassiska radioprogrammet ”På minuten” och i 2008-09 års upplaga av ”På spåret” kom han på andra plats i par med Jessika Gedin. 2003-05 var han nöjeschef på SVT.
Tillsammans med Michael Hjorth har Hans Rosenfeldt skrivit tre kriminalromaner med psykologen Sebastian Bergman i huvudrollen och han håller på med en fjärde.
--Att skriva är min huvudsyssla och i framtiden hoppas jag få mer tid över för bokskrivande, säger han.
Utmärkelsen Årets Gammeldansk överlämnades till Hans Rosenfeldt vid en lunch på restaurang Fridas, Gammel Kongevej 5, Köpenhamn lördagen den 18 januari. Samtidigt fick Lene och Camilla Palmberg, som driver Fridas, ta emot sällskapets gastronomiska pris, Årets Pölse.
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.