Pressmeddelande -
BOTRAN RESERVA BLANCA AGED RUM NU PÅ SYSTEMBOLAGET.
Från destilleriet högt uppe i Guatemalas bergtoppar lanseras nu, i Systembolagets fasta sortiment, denna ljusa rom som anses av många vara en av världens absolut främsta.
Det som utmärker Botran Reserva Blanca är råvarorna och kolfiltereringen. Botran använder sig av saften som utvinns ur sockerrören och inte melass som många andra. Romen lagras på hög höjd vilket gör att mognadsprocessen går långsammare. Det svala lagringklimatet ger en mer smakrik och elegant rom.
Botran använder sig av solerasystemet för lagringen och på olika typer av fat. Botran Reserva Blanca har lagrats på amerikanska bourbonfat, dvs vit ek som är lätt rostade.
I över sex decennier har Botran skapat rom enligt den guatemalanska tradition. Botranfamiljens kompromisslöshet gällande kvalitet och smak är närvarande i alla steg i processen, från sockerrörens fält via destilleringen, fatlagrandet och buteljeringen.
Doften är mjuk och balanserad med spår av vanilj och kola. Smaken är rund men samtidigt explosiv i munnen. Fruktiga noter med en ovanlig komplexitet som sällan hittas i en vit rom.
Lansering 1 juni på Systembolaget. Art. nr 115 - 01
Botran Reserva Blanca 40 % 700 ml, 289 KR
Texten står naturligtvis till redaktionens fria förfogande. Behöver bilder för publicering? Hör av dig till Catharina Forssell • Tel 08 - 545 816 55 • Mail catharina@vingruppen.se
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är
ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg.
Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den
svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels
Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg
och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och
mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och
vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed
säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.