Gå direkt till innehåll
I november 2022 väcks den 29-åriga jingeln åter till liv och blir mer melodisk än någonsin med hjälp av Sarah Dawn Finer, som omtolkar låten och släpper en julig “gospel-soul-pop-version”.
I november 2022 väcks den 29-åriga jingeln åter till liv och blir mer melodisk än någonsin med hjälp av Sarah Dawn Finer, som omtolkar låten och släpper en julig “gospel-soul-pop-version”.

Pressmeddelande -

Blossa-låten får nytt liv – med juldrottningen Sarah Dawn Finer

”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”, är en sångrad många väl känner igen. Det var julen 1993 som den klassiska jingeln föddes, i Blossas allra första reklamfilm. Sedan dess har den nått statusen av en julklassiker och nynnats på av otaliga svenskar under vinterhalvåren - både frivilligt och ofrivilligt. 29 år senare gör nu juldrottningen Sarah Dawn Finer en moderniserad version av låten.

År 2018 antogs den ikoniska jingeln vara begraven för gott då Blossa tillsammans med Miss Li i stället släppte en julversion av låten “Den blomstertid nu kommer” som ledmotiv för varumärket. Nu får melodin åter liv i och med att Sarah nytolkat originalversionen och uppdaterat den trallvänliga jingeln. Sarah själv kallar den för en julig “gospel-soul-pop-version”.

– Känslorna vi ville förmedla när vi gjorde vår tolkning var passion, glädje och värme. Det var en rolig utmaning att få göra något helt nytt med jingeln, samtidigt som vi fick till ett slut där man känner igen den gamla klassiska melodin. Vem vet, kanske kommer man gå och sjunga på denna version nästa gång man är på glögghumör, säger Sarah Dawn Finer.

Utöver att ha gått in i studion och gjort en ny tolkning av klassikern kommer Sarah och den nya låten även dyka upp i Blossa alkoholfris kampanj “Kom i stämning med Blossa”. Här får vi se henne i en serie humoristiska filmer komma i stämning och göra sig redo för att uppträda med sin nya glöggdänga.

Glöggen heter Blossa med Sarah Dawn Finer går från och med idag att lyssna på Spotify, och Blossa-filmerna med Sarah går att se HÄR.

Blossa-jingelns historia

1993, när Blossas allra första reklamfilm skulle produceras, tog reklambyrån verkligen vara på den beskrivande meningen ”Glöggen heter Blossa”. Tillsammans med filmen föddes jingeln ”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”.

Under resten av 90-talet fortsätter man med TV-reklamkonceptet, där vi fick besöka ett träningsläger för tomtar. Hjälten blev dock, som vi vet, den trallvänliga melodin som tomtarna gnolade på. Originalfilmen går att hitta på YouTube om man söker på Blossa reklam 90-tal.

I början av 2000-talet har jingeln minst sagt hunnit sätta sig hos det svenska folket. Tomtelägret har försvunnit men på TV- och i radioreklam fortsätter den nu klassiska melodin traditionsenligt höras inför varje jul, från stämmorna av en manskör.

Julen 2012 blir jingeln muntrare än någonsin då Blossa släpper sina första (och enda) animerade reklamfilmer, om en sagolik glöggverkstad. De efterföljande åren experimenterar Blossa med nya koncept för sina filmer, och även om jingeln hörs så får den ta allt mindre utrymme.

2018 ryktas det om att den klassiska jingeln är begravd för gott. Blossa släpper istället en ny vinjett tillsammans med Miss Li - en vinterversion av “Den blomstertid nu kommer”. Den nya låten “Den vintertid nu kommer” blir en ny slags vinterklassiker och har idag spelats nästan 15 miljoner gånger på Spotify.

I november 2022 väcks den 29-åriga jingeln åter till liv och blir mer melodisk än någonsin med hjälp av Sarah Dawn Finer, som omtolkar låten och släpper en julig “gospel-soul-pop-version”.

Ämnen

Kategorier


Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden