Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Blossa Hantverksglögg 2018 med smak av svarta vinbär

Nu lanseras årets Blossa Hantverksglögg – en hyllning till vår nordiska hantverkstradition. I år är det den tusenåriga svenska broderikonsten som hedras. Glöggen har smak av svarta vinbär och stjärnanis och flaskan pryds av vackert broderade klasar med bär och färggranna blommor.

Hantverk är något som är tillverkat och utfört av handen. Det krävs särskild kompetens och skicklighet inom ett visst område och man arbetar ofta i en tradition som bygger på äldre tekniker. Under hela människans existens har hantverket varit livsviktigt för vår överlevnad.

Blossa glögg ingår i en lång nordisk hantverkstradition som grundas i kärleken till bra råvaror och respekt för ursprung och bruk. Glöggen tillverkas av skickliga yrkesmänniskor från noggrant utvalda viner samt Blossas speciella kryddblandning. Blossas Chief Blender Åsa Orsvärn har tagit fram smaken och designen är gjord av The Studio.

Blossa Hantverksglögg är en serie alkoholfri glögg som lanserades i dagligvaruhandeln första gången 2016. Varje år kommer en ny smak och en ny hantverkstradition lyfts fram i designen. 2018 års Hantverksglögg har en komplex smak av svarta vinbär, Blossas lagrade kryddblandning med inslag av kryddnejlika och eftersmak av lakrits från stjärnanis.

– Vi på Blossa har valt att hylla hantverk tillsammans med vår glögg eftersom vi själva ingår i en lång och stolt nordisk hantverkstradition. Broderiet, som står i fokus i år, har en tusenårig historia i Sverige och har haft betydande plats genom tiderna i exempelvis inredningssammanhang och på folkdräkter, säger Åsa Strömberg, Senior Brand Manager Altia Sweden.

Blossa Hantverksglögg finns i välsorterade dagligvarubutiker och rekommenderat pris är 35,90 kronor för 750 ml.

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

BLOSSA 18 RESER TILL AMALFIKUSTEN - Med smak av Limoncello och medelhavskryddor

Blossa färdas årligen till nya platser i världen för att hitta inspiration till årgångsglöggen. Längs serpentinvägar, branta bergssidor och vidsträckta citronlundar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak: den italienska Amalfikusten. Årets glögg har smak av Limoncello och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika.

​Aloha! Blossa 19 reser till Hawaii - Med smak av passionsfrukt och hibiskusblomma

I år har Blossa färdats långväga för att hitta inspiration i ett tropiskt landskap bestående av frodiga berg, vackra sandstränder och höga palmer. I mitten av Stilla havet, bland ett knippe vulkanöar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak - Hawaii. Årets glögg har smak av passionsfrukt och hibiskusblomma som avslutas med subtila toner av kaffe och kokos.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden