Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Altia främjar hållbara inköp genom att bli medlem i Business Social Compliance Initiative.

Altia har bestämt sig för att gå med i Business Social Compliance Initiative, ett affärsdrivet samarbetsinitiativ för företag som vill förbättra arbetsförhållandena i leverantörskedjor globalt. Målet är att förbättra Altias möjligheter att utveckla en hållbar leverantörs- och inköpsverksamhet.

Business Social Compliance Initiative (BSCI) har nästan 2 000 medlemmar, verksamma inom detaljhandel, partihandel och import. Som leverantör till de nordiska alkoholmonopolen – som också är medlemmar i BSCI – har Altia varit del av BSCI-systemet sedan 2012. Genom att själv bli medlem siktar Altia på att förbättra möjligheterna att utveckla långsiktigt ansvarsfulla inköp.

Som BSCI-medlem förbinder sig Altia att följa BSCI:s uppförandekod i alla delar av leveranskedjorna, och att övervaka sina tillverkares prestationer via BSCI:s revisionssystem.

– Medlemskapet i BSCI är i linje med vår målsättning att erbjuda produkter som tillverkas på ett ansvarsfullt sätt och främja en alkoholkultur som präglas av ansvarsfulla värderingar.Som medlem kan vi planera vårt arbete bättre, bli mer proaktiva och till exempel arrangera utbildningar för våra medarbetare, leverantörer och partners, säger CEO Pekka Tennilä.

Altia är först med att bli BSCI-medlem bland alkoholimportörerna på de nordiska och baltiska marknaderna. Altias medlemskap trädde i kraft den 1 april 2017.

Business Social Compliance Initiative (BSCI) är ett affärsdrivet initiativ som främjar ansvarsfullt företagande och förbättringar inom globala leveranskedjor genom att tillhandahålla ett hanteringssystem för leverantörskedjor. Initiativet startades av Foreign Trade Association, som representerar närmare 2 000 företag inom global handel. BSCI:s främsta verktyg är uppförandekoden och det tillhörande implementeringssystemet. Båda dessa baseras på internationella arbetsnormer som ILO:s konventioner och deklarationer, FN:s riktlinjer för företagande och mänskliga rättigheter samt riktlinjer för multinationella företag i OECD (Organization for Economic Co-operation and Development). BSCI utvecklar verktyg och aktiviteter för att övervaka, utbilda, dela information och påverka viktiga aktörer för att få dem att förbättra arbetsförhållandena i medlemsföretagens leveranskedjor.

Altia är ett ledande vin- och spritföretag som erbjuder kvalitetsvarumärken i de nordiska och baltiska länderna. Altia tillverkar, marknadsför, säljer, importerar och exporterar alkoholdrycker. Hållbarhet är en avgörande affärsfaktor för Altia. Vi vill främja en modern, ansvarsfull alkoholkultur på våra marknader. Våra varumärken är Blossa, Chill Out, Koskenkorva, Larsen, Renault, O.P. Anderson, Valhalla och Xanté. Mer information finns på www.altiagroup.com

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden