Pressmeddelande -
Årets vinnare av Gammel Dansk Cocktail 2013
Igår arrangerades årets Gammel Dansk Cocktailtävling på Hornhuset i Stockholm.
Fem Bartenders hade kvalificerat sig vidare till gårdagens evenemang.
Varje tävlande fick i uppdrag att göra var sin drink innehållande minst 3cl Gammel Dansk samt att de fick ett antal minuter där de skulle framför en presentation av sitt bidrag.
Av de fem tävlande gick tre vidare till final, Oscar Tamker och Christian Grevius från Gondolen samt Joakim Liljekvist från Farang. I moment två fick de i uppdrag att komponera en klassisk drink innehållande Gammel Dansk. Detta moment var inte helt enkelt med tanke på produktens bittra och ädla smak.
Slutligen utsågs Christian Grevius till vinnare med sin drink Danish Withchcraft.
Som pris får Christian tillsammans med vän åka till Danmark för att besöka Aalborg, och destilleriet där Gammel Dansk produceras. Resan avslutas till sist i Danmarks metropol, Köpenhamn.
Evenemangen arrangerades tillsammans med Nicolas Trudesson, barchef på Hornhuset, som själv är en trogen Gammel Dansk ambassadör.
Här kommer finalisternas drinkrecept:
Danish Witchcraft, Christian Grevius från Gondolen
35 ml Gammel Dansk
15 ml Gul Chartreuse
40 ml Citron
10 ml Saffransyrup
5 ml honung
äggvita
Glas: Cocktail
Garnityr : Äppel o kanel läder/flarnTaste of autum, Oscar Tamker från Gondolen
Taste of autum, Oscar Tamker från Gondolen
30ml gammeldansk
20ml arette
10ml kanel syrup
Ett stänk choklad bitters
(Mozart)
Ett helt ägg
30ml grädde
Riven choklad som garnering
Daddys Flip, Joakim Liljekvist från Farang
40ml Gammel Dansk
20ml punsch
10ml antica formula
1 ägg
Skaka ihop dessa ingredienser och servera i en coupette.
Garnish: riven choklad och mandarin
Om Gammel Dansk:
Mannen bakom receptet och därmed smaken på Gammel Dansk Bitter Dram hette Jørgen Ketil
Asmund. Han dog i januari 2013, 97 år gammal, och begravdes på Svogerslevs kyrkogård den 2 februari 2013.
I en intervju 1994 så berättar Asmund själv hur det gick till när han tog fram Gammel Dansk:
”Jag fick i uppgift att blanda och producera en bitter snaps som skulle stå för sig själv. De s.k. magbittrarna här hemma i början på 60-talet var utländska märken som Jägermeister och Fernet Branca. Den danska motsvarigheten till dessa drycker skulle vara bitter, men helst inte för skarp, och ingen smakgivande ingrediens fick dominera den totala smakupplevelsen. Vi fick fria händer. En och en halv kvadratmeter stor arbetsbänk och diverse olika enkla laboratorieutrustningar ställdes till vårt förfogande samt De Danske Spritfabrikkers erfarenhet av behandling av naturliga läkemedel. Efterhand som projektet framskred blev ytan större och utrustningen mer avancerad. Och jag fick många duktiga medarbetare till mitt förfogande. Det första vi gjorde var att köpa in alla existerande bittermärken och samla in all litteratur som fanns om bitter, örter, kryddor, naturliga läkemedel, extrakter m.m. för att få ett hum om vilken smakriktning vi skulle rikta in oss på.”
Resultatet blev en bitter sammansatt av 29 olika örter och kryddor som sedan lanserades
första oktober 1964 och har sedan dess varit en mycket uppskattad produkt och tagit plats i många människors barskåp.
Önskar ni veta mer vänligen kontakta Alexandra Wachtmeister
alexandra.wachtmeister@arcussweden.se eller besök vår hemsida www.arcussweden.se
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.