Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Årets smak på BLOSSA är din smak

Den 5 september presenterade BLOSSA sin populära årgångsglögg. Den stora nyheten för i år är att smaken på glöggen inte framgår på flaskan. Istället vill BLOSSA höra hur alla glöggdrickare uppfattar smaken på årets upplaga. Till BLOSSA 13 har smakinspirationen hämtats från landskapet Dalarna, eller Dalecarlia som det heter utanför Sveriges gränser.

BLOSSAs årgångsglögg har sedan 2003 blivit en älskad jultradition i paritet med skinka, lussebullar och julkalendern. Med smaker som blåbär, saffran och clementin har BLOSSA genom åren skapat minnesvärd glögg som förenar och engagerar. De senaste två åren har BLOSSA åkt på smakresor till El Salvador och Japan. I år har BLOSSA återvänt till Sverige.

BLOSSA 13 återvänder till sina rötter – till Johan Daniel Grönstedt som härstammar från Dalarna och som under slutet av 1800-talet började sälja glögg i sin vinhandel. Fortfarande tillverkas Blossa enligt det recept som han skapade då.

En nyhet för 2013 är att glöggens smak inte framgår på flaskan. Genom att bjuda in och fråga vad människor tycker om BLOSSA 13 – förväntningar, gissningar, tolkningar och kommentarer – vill BLOSSA istället ta reda på hur årets smak uppfattas av glöggdrickarna. Alla smakuppfattningar kommer att samlas in och sammanställas av BLOSSA. Den 13 december, på Lucia, kommer BLOSSA att berätta hur årgångsglöggen uppfattas.

– Julen är förväntningarnas tid oavsett hur man väljer att fira, och i år vill vi ta vara på förväntningarna och lyssna på hur alla som dricker vår glögg uppfattar smaken på BLOSSA 13. BLOSSA tillhör alla människor som pratar om, gillar och dricker vår glögg, säger Maria Snitting, Brand Manager på BLOSSA.

Årets flaska har en Dalainspirerad design; flaskan pryds av ett kurbitsmönster och har en vackert röd färg som för tankarna till Falu rödfärg. På flaskan finns även koordinaterna till Mora, som ligger vid Siljans strand.

BLOSSA 13 finns i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 76400-01 från och med den 1 oktober och kostar 95 kr.

Berätta om hur du uppfattar BLOSSA 13 på årets.blossa.se Där kan du även läsa hur bland andra författaren Björn Ranelid, matprofilen Mathias Dahlgren, professorn/författaren Micael Dahlén och doftforskaren/profess-orn Maria Larsson uppfattar BLOSSA 13. Besök även www.facebook.com/blossaglogg och tagga gärna dina bilder och tweets med #BLOSSA13

 

För mer information, kontakta

Maria Snitting, Brand Manager, Altia Sweden

Tel. 070-388 73 47, e-post: maria.snitting@altiacorporation.com

Ann Persson, Jung Relations

Tel. 070-990 64 49, e-post: ann.persson@jungrelations.com


 

Några tolkningar av BLOSSA 13

"Jag skruvar av kapsylen och det doftar jul direkt: torkade apelsinskal och rejält med kryddpeppar och nejlika som får mig osökt att minnas mammas kalops och barndomens tandläkarbesök – bedövningen man fick hos tandläkaren innehöll nämligen olja från dessa julkryddor.

Smaken är först väldigt blommig av pomerans och torkade kryddor från fjärran, men samtidigt stram. Eftersmaken är elegant och torr och övergår till att bli rätt kärv mot slutet. Smaken av tuffa frostnupna rönnbär är det närmast jag kan komma på.

Att dricka glögg på sensommaren känns konstigt. När jag provade glöggen första gången var det 24 grader varmt och jag hade på mig sandaler och shorts. Glöggen passar nog bättre framför brasan med raggsockorna på en kall vinterkväll med en julgran i hörnet som doftar julmys. Men den passar faktiskt att dricka kall med mycket is och en skiva citron. Intressant."

Mathias Dahlgren, matprofil


 

När min själ är trött slår den sig ner på ett rosenblad för att vila. Naturen är världens största apotek. Smaken av barndom är det sista som överger en människa. Det lärde jag mig av kryddnejlika, pomeransskal och kardemumma.  

Vin måste glödgas med kärlek och tålamod. Jag blundar och tänker på en dryck som har färg av bärnsten och ännu inte stelnad kåda. Doften av glögg behöver inget visum eller pass. Mormor var en tro högre än livet när julen nalkades och barnen stod på tå inför pepparkakor och russin på bordet.

Kinder kan blossa av lust och blygsel.

Björn Ranelid, författare


 

"BLOSSA 13 känns som höst, och att ligga på mossa eller lingonris, spana upp i himlen och titta på tallarna, granarna och molnen och försvinna in i sina egna tankar en stund. Tyst och stilla, inga ljud, bara lite fåglar och vinden kanske."

Johanna Lindbäck, bokhora.se


 

"Det räcker med att jag skruvar av korken och känner den lätta doften av glögg för att jag ska se adventsstjärnan framför mig, trots att det är slutet av augusti. I ett kompakt decembermörker dricker jag gärna glögg i temuggar, utan larviga tillbehör som bara är svåra att fiska upp. En slät mugg någon timme innan jag ska sova."

Johanna Karlsson, bokhora.se


 

"…kommer in från snön, blött skinn och kall näsa, varm kopp i fuktig hand. Hemma, varmt järn och mandel. Rött, grönt och mjukt. Nära."

Maria Larsson, professor och doftforskare


 

"Dalarna för mig är väldigt mycket Sverige. Det är folklore, midsommar och traditionell jordbruk- och skogsbygd. Men även sporter som simning, skidåkning, triathlon och cykling. Färgen röd har varit min utgångspunkt för BLOSSA 13. Min tanke är att glöggens röd-orangea färg, som påminner om Falu rödfärg, ska föra oss till Dalarna. Mina doft- och smakassociationer är sommar: man sitter på löshöet högst upp i höskrindan, solen värmer från en klarblå himmel och bären som nyss plockades äts en efter en."

Åsa Orsvärn, chief blender BLOSSA


 

"Väntande skatter och viskade löften. Mogna äpplen som rodnar i värmen, kryddade av höst och bevarade i snön."

Micael Dahlén, professor och författare

 

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden