2020-09-09 05:45Pressmeddelande

Xanté byter design – ny etikett tar varumärket närmare sig själv och sin målgrupp

Sedan år 1994 har Xanté Cognac & Pear funnits på den svenska marknaden och dess design är välbekant för nittiotalets partylejon. Nu väljer varumärket att uppdatera sin outfit och presentera en ny etikett som ytterligare framhäver var varumärket befinner sig idag.

När Xanté Cognac & Pear lanserades i Sverige blev det en omedelbar succé. Få kan förneka den genomslagskraft som varumärket hade och som till stor del lyftes fram av den mycket populära drinken Lennart. De senaste åren har teamet bakom Xanté arbetat intensivt med att utveckla varumärket och dess produkter. Nu får kronjuvelen, Xanté Cognac & Pear, en ny etikett.

– I Xantés värld kan vad som helst hända. Det finns mycket energi och spänning som vi inte tyckte att den tidigare etiketten förmedlade till konsumenten. Med den här designen ger vi produkten en kostym som i mycket större utsträckning återspeglar dess själ, samtidigt som den fortfarande utstrålar en lyx och flärd utan att bli exkluderande, berättar Mika Raukko, Senior Brand Manager för Xanté.

Bakom etiketten ligger teamets egen designer, Arina Pauli, och processen har till stor del baserats på kundundersökningar där målgruppen fått reagera på olika designspår kopplat till de värdeord som Xanté vill framhäva.

– Konsumentens input har varit avgörande i arbetet med att utveckla designen. Det har varit en väldigt spännande process där vi testat många olika spår innan vi hamnade rätt. Men så rätt det blev sedan! Utmaningen var att göra produktsortimentet mer attraktivt och sammanhängande och samtidigt stärka Xantés varumärkesuppfattning. Det fanns ett behov av en designlösning med en stark identitet och ett konsekvent system som lätt kunde anpassas till olika kategorier. Utgångspunkten var att utveckla en design som människor kan relatera till och som återspeglar Xantés unika karaktär, säger Arina Pauli, Graphic Designer för Xanté.

Fler spännande nyheter att vänta

Nu rullar alltså den nya designen för varumärkets hjälte, Xanté Cognac & Pear, ut och under det kommande året kommer övriga produkter i Xantés produktportfölj att uppdateras med samma manér. Men redan under våren och sommaren smyglanserades manéret när den veganska gräddlikören Xanté Coconut Cream & Pear och Xanté Rum & Pear med en karibisk touch, lanserades.

Men arbetet med Xantés varumärke och produkter stannar inte här. I varumärkets och varumärkesteamets DNA finns ett driv att hela tiden utmana konventioner och skapa oväntade smakkombinationer som bidrar till en mer lättsam och experimentell dryckeskultur. Fler nyheter är att vänta framöver.

Xanté Cognac & Pear kommer i en flaska om 500 ml, kostar 254 kronor och har artikelnummer 679.

Produktblad för Xanté Cognac & Pear ->

I produktfamiljen finns också Xanté Rum & Pear, Xanté Coconut Cream & Pear, Xanté Sour & Pear, Xanté Dark Chocolate & Pear och päronbubblet Xanté Sparkling & Pear.

För mer information och frågor, vänligen kontakta:
Mika Raukko, Senior Brand Manager
Mika.raukko@altiacorporation.com
072 395 79 62

Så blandar du en klassisk Lennart
Ingredienser:
5 cl Xanté Cognac & Pear
8 cl citronläsk ex. Sprite/7up
1 cl limejuice
Limeklyfta, päron eller mynta som garnityr

Gör så här:
1. Fyll ett högt glas med is.
2. Häll i Xanté Cognac & Pear och citronläsk.
3. Pressa limejuice.
4. Rör om och garnera.


Om folk o folk

På folk o folk har vi samlat alla produkter från Altia Sweden och kan erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontaktpersoner

Tove Wredler Wennström
Content Manager folk o folk
Tove Wredler Wennström