2021-05-24 10:20Pressmeddelande

Succévinet Kung Fu Girl Riesling - nu på halvflaska och magnum!

Det råder ingen tvekan om att svenskarna uppskattar viner gjorda på druvan riesling. Mellan Januari och April i år har försäljningen av rieslingviner på flaska över 100 sek ökat med nästan 43% på Systembolaget, trots det kalla vädret. Och Kung Fu Girl Riesling är inte undantaget. Vinet har länge varit ett av de bäst säljande rieslingvinerna på Systembolaget och nu lanseras det populära vinet i både halvflaska och magnumflaska.

Kung Fu Girl Riesling är vinet som skapades av den okonventionella vinmakaren Charles Smith en kväll när han åt asiatisk ”take away” medan han tittade på en slagscen i en kamsportsfilm. Han fick då en idé om att skapa ett vin som passade perfekt till asiatiska rätter: Kung Fu Girl Riesling.

-Det känns jättekul att det populära vinet Kung Fu Girl Riesling nu finns i en storlek för varje tillfälle, antingen det är en middag för två eller en större sammankomst. Halvflaskan är perfekt till drygt två glas, helflaskan räcker till fem glas och magnumflaskan till tio glas, säger Flavia Bergström, Senior Brand Manager på Altia.

Kung Fu Girl Riesling har en medelstor doft med trevliga inslag av tropisk frukt, päron, honung, persika, litchi och en touch av citrusblom. Smaken är nästan torr och frisk med bra balans och inslag av persika, litchi samt en touch av citruszest. Vinet har en utmärkt fruktighet och en bra smaklängd och passar utmärkt till lätta och medelkraftiga fisk och skaldjursrätter. Rätterna får gärna ha asiatiska inslag och det gör inget om det finns lite kryddhetta i anrättningen.

Druvorna till detta vin kommer från vingården Evergreen som sköts helt enligt kriterierna för ett hållbart jordbruk och planterades 1998. Vingården ligger nära floden Columbia i staten Washingtons nyaste AVA Ancient Lakes. Jordmånen är vulkanisk med inslag av grus och kalk. Efter skörd pressas druvorna och jäsningen genomförs i rostfria ståltankar med hjälp av odlad jäst samt den naturliga jästen. Vinet lagras med jästfällningen under 6 månader.

De två nya storlekarna av Kung Fu Girl Riesling finns nu i Systembolagets beställningssortiment och går att beställa till alla butiker.

Kung Fu Girl Riesling 375 ml
Pris: 75kr

Kung Fu Girl Riesling 1500 ml
Pris: 295kr