2021-02-04 12:15Pressmeddelande

Santedame Chianti Classico – den heliga damen

Nu lanserar vi en ny ekologisk Chianti Classico vid namn Santedame, även kallad ”den heliga damen”. Druvorna på vingården Santedame odlas ekologiskt i samklang med naturen. Att behandla denna unika vingård med respekt, passion och omsorg i minsta detalj är heligt för producenten Ruffino. När man strosar runt på morgonen, när solen precis har gått upp, morgondiset dansar kring de knotiga vinstockarna och fåglarna lovsjunger den nya dagen- då är det inte konstigt att man känner en viss andakt. En känsla som förstärks av att det mitt i vingården finns ett vackert kapell från 1400-talet som ståtar med en fresk föreställande Jungfru Maria.

-Santedame Chianti Classico har en medelstor doft med trevliga och nyanserade inslag av mörka körsbär, kanel, kryddor, och kakao. Smaken är medelfyllig med frisk syra och toner av körsbär, plommon, lingon, kakao, kanel och pinjenötter, säger Kajsa Malmborg Senior Brand Manager på Altia. -Etiketten på detta ekologiska vin pryds av den vackra fresken målad av renässanskonstnären Domenico Ghirlandaio, berättar Kajsa.

Santedame ägs av vinproducenten Ruffino som har en moderlig omsorg om sina vingårdar, naturen och miljön. De senaste åren har deras engagemang i att värna om miljön och den biologiska mångfalden ökat avsevärt och de har gjort omfattande investeringar i hållbar produktion och ekologisk odling. I allt arbete som sker på Ruffinos sex anläggningar i Toscana tar man stor hänsyn till miljön.

Vad det gäller vingårdsarbetet har man upprättat en handbok med metoder som minimerar användandet av kemikalier, samtidigt som man ökar jordmånens fertilitet och livskraft genom bland annat naturlig gödsel. Företagets miljöpolicy har stark inriktning på det ekologiska fotavtrycket rörande energiåtgång, utsläpp av växthusgaser och hushållning av vatten. Detta innebär bland annat att man satsar på nya vattenreningsanläggningar, men också på att anlägga våtmarker som på naturlig väg renar vinanläggningarnas spillvatten. Ruffino har samarbete med universitet i både Milano och Florens där man bland annat tar fram miljövänliga metoder för att bekämpa sjukdomar i vingården. Ruffino har fått erkännande för sina ansträngningar genom miljöcertifieringen ISO 14001.

Santedame Chianti Classico är ett vin som älskar att ackompanjera det dukade bordets fröjder. Drick det till medelkraftiga kött- eller vegetariska anrättningar där det gärna får finnas lite syrlighet och feta eller krämiga komponenter. Vinet blir även en ljuv förening med den lyxiga pizzan, pastan eller risotton.

Om man lite eftertänksamt bara vill ha ett gott glas vin kanske tankarna far till den heliga vingården Santedame. Men det finns många andra unika och heliga aspekter i livet så varför inte fundera i ett närmare och mer personligt perspektiv.

Vad är heligt för dig?

Santedame Chianti Classico Organic finns nu i Systembolagets beställningssortiment.

Santedame Chianti Classico Organic
Ursprung: Chianti Classico, Toscana, Italien
Alkoholhalt: 14%

Produktblad för Santedame Chianti Classico Organic->