2021-08-31 06:15Pressmeddelande

Robert Mondavi Private Selection Sauvignon Blanc -det enda amerikanska Sauvignon Blanc på Systembolagshyllan

Det finns idag inget vin från Sauvignon Blanc druvan i Systembolagets ordinarie sortiment som har sitt ursprung från USA. Så det är verkligen en efterlängtad nyhet nu när Robert Mondavi Private Selection Sauvignon Blanc 2020 från Kalifornien lanseras. Från och med 1 September kommer den att finnas på hyllan i alla Systembolagsbutiker.

Robert Mondavi grundade Robert Mondavi Private Selection 1994, och vinerna skall spegla Robert Mondavis tilltro till kvaliteten och potentialen i vingårdar och områden över hela Kalifornien. Vinerna vilar främst på Roberts förutseende att plantera vingårdar i Kaliforniens kustnära vinområden. Det är även fallet med denna sauvignon blanc, där druvorna främst kommer från Central Coast. Sedan 2018 år Glen Caughell vinmakare för Robert Mondavi Private Selection. Den unge och dynamiske vinmakaren är mån om att vinerna ska utrycka ursprungens karaktär och kunna njutas varje dag.

Robert Mondavi Private Selection Sauvignon Blanc är torr, frisk och fruktig med fina toner av krusbär, färska örter, melon, citron och persika. Vinet är en utmärkt sällskapsdryck som klarar sig väl på egen hand, men är även en mycket välkommen gäst vid det dukade bordet. Avnjut detta fruktiga och fräscha vin till lite lättare fisk och skaldjursrätter där det gärna får finnas lite syrlighet i tillagning eller tillbehör. Robert Mondavi Private Selection Sauvignon Blanc är hållbart producerat och kommer i en lättviktsflaska á 420 gram, helt i linje med Systembolagets hållbarhetsmål.

Robert Mondavi avled 2008 vid en ålder av 94 år, efter ett långt liv fyllt av vin och framgång. Utan honom hade den amerikanska vinkartan inte sett ut som den gör idag, och det är inget överdrift att påstå att han haft stor betydelse även i ett globalt perspektiv.

Robert Mondavi Private Selection Sauvignon Blanc 2020
Ursprung: Kalifornien, USA
Artikelnummer:  2746
Volym: 750ml