2021-02-01 06:45Pressmeddelande

Nyhet! Sommarkänsla med mix av päron och fläder i nya Xanté Elderflower & Pear

Nu introducerar teamet bakom Xanté ytterligare en medlem i den växande Xanté-familjen. Likören, som passar allra bäst i en frisk sommardrink, kombinerar Xantés klassiska smak av söta päron med trendiga fläderblommor. Xanté Elderflower & Pear finns i Systembolagets beställningssortiment redan nu.

Xanté har sedan starten 1994 trotsat konventioner och skapat oväntade blandningar och spännande smakupplevelser. De senaste åren har produktinnovationen tagit fart och teamet bakom Xanté har utökat produktfamiljen med flera älskade smakkombinationer som den gräddiga Xanté Coconut Cream & Pear, exklusiva Xanté Rum & Pear och surisen Xanté Sour & Pear. Den nya familjemedlemmen, likören Xanté Elderflower & Pear, bjuder på blommiga smaker och en somrig känsla – perfekt för våren och sommarens friska drinkar.

Xanté Elderflower & Pear är ett svar på en växande trend kring blommiga flädersmaker, inte minst inom dryckesbranschen. Vi har alltid ett finger på pulsen när vi utvecklar våra produkter, samtidigt som vi alltid gör det på vårt eget sätt och med vår egen twist, berättar Sanna Sundin, Senior Brand Manager för Xanté.

Xanté Elderflower & Pear är en frisk, blommig och söt likör med något lägre alkoholhalt, 20%, som passar utmärkt i en cocktail men som också kan avnjutas för sig själv tillsammans med några isbitar.

Med Xanté Elderflower & Pear har vi en utmärkt grund för en pigg vår- och sommardrink och alla längtar väl efter en fläderspritz i solen just nu. Och varför vänta egentligen, även om de varma solstrålarna ännu inte är här så kan man få lite sol i sinnet med Xanté Elderflower & Pear, fortsätter Sanna.

Xanté Elderflower & Pear (20%) kommer i en flaska om 500 ml, finns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 169 kr. Beställningsnumret är 50388. Liksom övriga produkter i Xantés sortiment är Xanté Elderflower & Pear vegansk.

Produktblad för Xanté Elderflower & Pear->

Serveringsförslag:

Xanté Hugo Spritz:
Cava eller Prosecco
Mynta
Lime

Täck botten av ett stort vinglas med myntablad och fyll på med ett lager is,
lägg ytterligare ett lager myntablad och avsluta med ytterligare ett lager is,
ända upp till toppen av glaset. Häll över 4 cl Xanté Elderflower & Pear och
toppa sedan med ditt favoritbubbel. Rör runt försiktigt och dekorera med
limehjul! Ready to serve!

Elderflower Lennart:
0,5 cl limejuice
Citrusläsk eller tonic

Fyll ett glas med is. Häll på Xanté Elderflower & Pear och limejuice. Toppa med
citrusläsk, eller för en lite vuxnare smak, tonic. Garnera glaset med minst ett limehjul!
För en twist! Byt ut hälften av Xanté Elderflower & Pear mot vaniljvodka.

Xanté Elderflower Collins:
4 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
Sodavatten

Häll i Xanté Elderflower & Pear, färskpressad citron och sockerlag i ett högt
glas och rör om. Fyll sedan glaset till bredden med is och toppa drinken
med sodavatten. Garnera med citronzest!

För mer information och  frågor, vänligen kontakta:
Sanna Sundin, Senior Brand Manager Altia
sanna.sundin@altiagroup.com