2021-05-04 05:45Pressmeddelande

Nyhet! Årets upplaga av Koskenkorva 7 Botanicals

Trenden med växtbaserade smaksatta spritsorter växer sig allt starkare och redan förra året lanserades den första utgåvan av Koskenkorva 7 Botanicals. Med sin förstklassiga kvalitet lyckades den kamma hem fina priser i flera prestigefyllda internationella sprittävlingar och fick stor uppmärksamhet i både Sverige och utomlands. Tack vare sin popularitet lanseras den även i år men nu i ny skepnad och smak.

Den eleganta kvalitetsvodkan som framställs i den lilla byn Koskenkorva i Finland är en hyllning till Nordens ljusa och långa sommarnätter. Sedan länge firas midsommar både i Finland och i Sverige. En av de mest kända folkliga traditionerna i Norden på midsommarafton är den att plocka sju olika sorters växter som man lägger under sin huvudkudde för att sedan drömma om sin framtida gemål. Koskenkorva förenar här traditionerna av gediget hantverk och midsommarens gåtfullhet, vilket i år resulterat i en smaksatt vodka med tydliga inslag av blommor, örter och citrus.

Örter, blommor och len vodka i ljuv förening

Koskenkorva Vodka 7 Botanicals skapas genom att blanda den ursprungliga och rena vodkan från byn Koskenkorva med 7 sorters örter och växter. Här samsas nässlor, rölleka, lavendel och hibiskus tillsammans med flertalet hemliga ingredienser. Den charmerande föreningen av naturliga komponenter ger en tydlig karaktär av citrus och örtighet tillsammans med inslag av väldoftande hibiskusblommor och hallon som skapar balanserade aromer och lång eftersmak. Färgen på drycken är inbjudande rosa och presenteras i en vacker halvlitersflaska med träkork smyckad med vackra och blodröda hibiskusblommor. Vodkan är dessutom vegansk.

-Dagens konsument söker efter unika produkter med ett gediget ursprung, därför är det alltid roligt att lansera nya produkter från Koskenkorva, en liten självförsörjande by, säger Catrin Söderberg, Senior Brand Manager på Altia. -Desssutom är detta en produkt som förkroppsligar sommaren både i smak och form och som enbart finns tillgänglig under en begränsad period. Servera den väl kyld som den är eller blanda den med valfritt drinktillbehör till en somrig cocktail, säger Catrin.

Årets version av Koskenkorva 7 Botanicals lanseras i Systembolagets beställnings-sortimentet den 1 maj och finns enbart tillgänglig under 2021.

Koskenkorva Vodka 7 Botanicals 2021
Alkoholhalt: 37,5%

Produktblad för Koskenkorva Vodka 7 Botanicals->

För mer information, kontakta:
Catrin Söderberg, Senior Brand Manager Altia
catrin.soderberg@altiagroup.com

Drinktips!

Botanical Fifty-Fifty
• 30 ml Koskenkorva 7 Botanicals 2021
• 30 ml Dry Vermouth
• 1 tesked sockerlag
• ett stänk pressad apelsin
• valfria blommor till garnering

Mät upp alla ingredienser i ett mixerglas, häll på is och rör om. Sila ned i ett kallt glas, dekorera med blommorna och servera.

Botanical Tonic
• 40 ml Koskenkorva 7 Botanicals 2021
• tonic
• citronskal
• hallon

Fyll upp ett vinglas med is och häll i vodkan. Fyll upp med tonic, rör om och dekorera med citronskal och hallon.

Om Koskenkorva

Koskenkorva är inte bara en vodka av yppersta kvalitet utan även en liten by i norra Finland där vodkan produceras av bönder som arbetat här i generationer. Ingen annanstans i världen odlas korn så långt norrut. Kombinationen av rent källvatten från byn, en unik destillationsprocess tillsammans med långa och varma sommarnätter ger världens lenaste och renaste vodka.

Cirkulär ekonomi som reducerar miljöpåverkan

Koskenkorva är en finsk kvalitetsvodka sedan 1953 och destilleriet i Finland räknas idag som ett av de främsta inom hållbar dryckestillverkning. Koskenkorva Vodkas produktion bygger på cirkulär ekonomi och sedan 2014 har destilleriets koldioxidutsläpp minskat med 50%. Koskenkorvas destilleri har en återvinningsgrad på 99,9% och till och med kornet som är kvar efter vodkadestilleringen används för att driva destilleriets egen bioenergianläggning. Förutom spannmål till sprit producerar Koskenkorvaanläggningen även stärkelse och råvaror för djurfoder och koldioxiden som genereras i processen samlas upp och används vid växthusodling. Koskenkorvas investering i cirkulär ekonomi tilldelades The Green Company of the Year Award av den internationella publikationen för dryckeshandel - The Drinks Business.