2020-11-12 06:45Pressmeddelande

Nu lanseras Antaño Crianza 2016 från vindistriktet Rioja

För många förknippas viner från Spanien med Rioja, ett vindistrikt i norra delen av landet som är känt över hela världen. Nu finns Antaño Crianza 2016, en modern Rioja med en modest prislapp, i Systembolagets beställningssortiment.

Konsumentens förkärlek till viner från Spanien har länge varit enorm även om de på senare år hamnat i skuggan av viner från andra ursprung i världen. Men nu är Rioja på väg att återfå sin popularitet, något försäljningsstatistiken på Systembolaget vittnar om.

Antaño Crianza 2016 är en rödvinsnyhet i november. Crianza är ett vin som fatlagrats i minst tolv månader och som inte får börja säljas innan början av det tredje året efter skörden. Crianzaviner är ofta fruktiga med inslag av fat samt vanilj och väldigt populära tack vare deras mjuka framtoning och lättillgängliga stil. Producenten bakom Antaño Crianza 2016 är Marqués de Carrión och druvorna är tagna från egendomens egna vingårdar inom området Rioja Alavesa.

En Rioja i modern stil

Vinet är gjort i en modern stil och består till hundra procent av Spaniens främsta druva tillika landets stolthet, tempranillo. Det har inslag av både röda och mörka frukter där körsbär, hallon och röda plommon dominerar både i doft och smak. Det uppvisar en tydlig fatkaraktär och behaglig kryddighet i form av peppar och lakrits. Vanilj och kakao är också närvarande karaktärsdrag som kommer från lagringen på de amerikanska ekfaten.

Att kunna erbjuda de svenska konsumenterna ett modernt vin från ett traditionellt ursprung på frammarsch känns helt rätt i tiden säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager på Altia. Att det dessutom är ett välgjort vin trots sitt ringa pris är något som känns väldigt bra. Bra viner behöver inte kosta skjortan, säger hon.

Antaño Crianza 2016 är ett perfekt sällskapsvin och passar även utmärkt till mat. Det ackompanjeras med fördel en vegetarisk anrättning eller köttgryta med skogens svamp.

Antaño Crianza 2016 finns nu att beställa hos Systembolaget eller på systembolaget.se

Produktblad för Antaño Crianza 2016->

Antaño Crianza 2016