2020-11-04 06:45Pressmeddelande

Mousserande glöggen Glöet har vunnit brons i prestigefylld tävling

I november 2020 firas viner som vunnit guld, silver och brons i tävlingen IWSC under en prisutdelningsgala i London. Då kommer de mousserande glöggarna Glöet och Glöet White att få motta delad bronsmedalj.

The International Wine & Spirit Competition (IWCS) grundades 1969 och är ett årligen arrangerat världsmästerskap för viner, med deltagare från över 90 länder.

Juryn blev förtjust i Glöets idé att kombinera traditionell glögg och mousserande vin och glöggen vann brons i kategorin Wine based flavoured drinks.

Allting startade julen 2012 med att ett finskt par, Juha-Matti och Anette Raunio, ramlade över ett recept som kombinerade finsk glögi med mousserande vin, och de bestämde sig för att sätta krydda på sitt Juldagsfirande med vänner och familj genom att höja en annorlunda sorts skål.

- Första gången vi gjorde denna drink var den 25 december i vårt eget hem. Vi funderade på varför ingen gjort en färdigblandad produkt förut och skred till verket. Föga anade vi att vi skulle vinna brons i branschens mest prestigefyllda vintävling med vår mousserande glögg, säger Glöets verkställande direktör Anette Raunio.

- Som litet familjebolag har Von Elk skapat en helt ny kategori för juliga mousserande viner som fräscht komplement till traditionell glögg i juletid, säger Louise Key-Hedberg, produktchef för Glöet på Altia som distribuerar dryckerna i Norden.

Glöet Red, som under de två senaste jularna blivit mycket populär bland svenska konsumenter, kommer i år finnas tillgänglig i alla Systembolagsbutiker med säljstart 2 november. Den får sin smak av julens välkända kryddor kanel, nejlika och ingefära.

Glöet White finns från 2 november i ett 60-tal butiker, men går också bra att beställa via Systembolagets hemsida. Den har en fräsch smak av apelsin, vanilj och citron.

Denna mousserande glögg serveras väl kyld och lämpar sig som sällskapsdryck med salta tilltugg eller till julens sötsaker.

Produktinformation:
Glöet Sparkling Glögg