2021-01-13 06:45Pressmeddelande

Koskenkorva Salmiakki - prisbelönt likörklassiker äntligen i Sverige

Koskenkorva Salmiakki har varit en bästsäljare i Finland i snart 30 år. Nu introduceras den populära lakritslikören på den svenska marknaden.

Favoriten innehåller Koskenkorva vodka blandat med krossad turkisk peppar, vilket resulterar i en välbalanserad och intensiv smak av lakrits och salmiak. Den har en alkoholhalt på 30% och presenteras i en exklusiv glasflaska med träkork. I hemlandet Finland räknas Koskenkorva Salmiakki redan som en klassiker och nu gör den sitt intåg även på den svenska marknaden.

Koskenkorva Salmiakki har en helt unik smak. Hittills har den bara funnits på ett fåtal utvalda krogar i Sverige, där den har varit väldigt populär. Vi vill nu att fler ska få uppleva smaken och väljer att lansera den i Systembolagets beställningssortiment, säger Catrin Söderberg, Senior Brand Manager Scandinavia på Altia.

Salmiakki Hot Choco – för kalla vinterdagar

Koskenkorva Salmiakki kan drickas som den är, eller användas som ingrediens i både varma och kalla drinkar.
Det är en speciell tid vi befinner oss i och jag tror att många uppskattar att prova nya smaker hemma, säger Catrin Söderberg. Ett värmande tips är att blanda varm choklad med Koskenkorva Salmiakki. Det blir en god kombination som också passar perfekt att ha med sig i en termos. Om man vill lyxa till det lite extra, kan man toppa med vispad grädde.

Prisat varumärke med ny likörportfölj

Koskenkorva Vodka utgör basen i, inte bara Salmiakki, utan även i de nya likörerna Koskenkorva Ginger och Koskenkorva Lemon. Både vodkan i sig och de olika likörerna har vunnit flera priser på den internationella spritscenen. Förra året tog Koskenkorva Salmiakki guld i prestigefulla International Wine & Spirit Competition, prisad för en ”intensiv och autentisk” smak. Och 2020 belönades samma likör med Master i Liqueur Masters.

I framkant inom hållbarhetsarbete

Koskenkorva är en anrik finsk kvalitetsvodka som sedan starten 1953 haft en given plats i den nordiska dryckeskulturen. Destilleriet i Finland balanserar tradition med modern teknik och räknas idag som ett av de främsta inom hållbar dryckestillverkning.

Sedan 2014 har vi minskat destilleriets koldioxidutsläpp med 50 procent, säger Catrin Söderberg. Vi har en återvinningsgrad på 99,9% och till och med kornet som är kvar efter vodkadestilleringen används för att driva destilleriets egen bioenergianläggning.

Förutom spannmål till sprit producerar Koskenkorvaanläggningen även stärkelse och råvaror för djurfoder och koldioxiden som genereras i processen samlas upp och används vid växthusodling. Koskenkorvas investering i cirkulär ekonomi tilldelades ”The Green Company of the Year Award” 2018 av den internationella publikationen för dryckeshandel - The Drinks Business.

Koskenkorva Salmiakki
Alkoholhalt: 30%
Produktblad för Koskenkorva Salmiakki->

Salmiakki Hot Choco

Mät upp 4cl Koskenkorva Salmiakki i en mugg och häll i varm choklad. Rör om och toppa med vispad grädde.

Catrin Söderberg, Senior Brand Manager Altia
catrin.soderberg@altiagroup.com

Utmärkelser (urval)

THE INTERNATIONAL WINE & SPIRIT COMPETITION 2020