2020-12-15 06:45Pressmeddelande

Grönstedts lanserar sin årliga limiterade julcognac, XO Noël.

Idag den 9:e december släpps årets upplaga av Grönstedts XO Noël på systembolaget. XO Noël 2020 & 2019 har samma utgångspunkt i det traditionella julfirandet och kombinerar det med julens nya trender. Tonerna av brynt smör, fudge, hasselnöt och vit choklad möjliggör en lekfullhet som passar såväl för griljering, julgodis eller i en cocktail.

Den återkommande lanseringen har blivit ett stående inslag i många svenskars julfirande sedan Grönstedts introducerade sin första upplaga 2004.

Jag ville skapa en elegant och fyllig julcognac som med fördel kan avnjutas som den är, men även som tillbehör till julens godsaker och för att kunna användas i recept som hör den svenska julen till. Jag är otroligt glad över det ökande intresset för cognac i Sverige och tacksam för det förtroende vi har på marknaden, säger David Croizet, Master blender hos Grönstedts Cognac.

Julkola med årets cognac

Erik Danger Österlin, kock och fotograf, har tagit fram ett recept på en ”vuxenkola” för denna jul. Han använder sig Grönstedts XO Noël 2020’s smakprofil i sitt skapande.

Just fudgetonerna i årets Grönstedts XO Noël gjorde det självklart för mig i valet av att göra julkola. Jag tycker normalt sett att just kola kan behöva en liten “knapp” på sidan för att bita emot sötman. Fatkaraktären ökar samtidigt djupet i smakerna. Det är viktigt att hålla vissa karameller ifrån barnen kring jul men också skönt när barnens skålar ekar tomma och det fortfarande finns några pappakarameller kvar. Det är klart man måste få ha lite vuxengodis till jul! , avslutar Erik glatt.

Anrikt varumärke

Cognac har druckits sedan 1500-talet och tillverkningsprocessen har sedan länge omgärdas av strikta regler gällande kvalitet och ursprung. Drycken får bara framställas i området Cognac i sydvästra Frankrike. XO är en kategori inom cognacsvärlden och innebär bland annat att det yngsta destillatet i flaskan har legat minst 10 år på fat, vilket gör smaken rund och aromatisk.

Namnet Grönstedt kommer från varumärkets grundare, svensken Johan Daniel Grönstedt, som blandade sin första cognac under eget namn redan år 1846. Grönstedts ligger även bakom andra klassiska varumärken som Blossa glögg, Grönstedts Blå punsch och Vintry’s starkviner.

Grönstedts XO Noël 2020 finns fr.o.m. den 9:e december i en begränsad upplaga om 6000 flaskor i Systembolagets exklusiva sortiment.

Grönstedts XO Noël 2020
Alkoholhalt: 40 %
Produktblad för Grönstedts XO Noël 2020->

Recept på Grönstedts julkola

• 2 dl Strösocker
• 1 1/2 dl Muscovadosocker
• 1 dl Mörk sirap
• 6 cl Grönstedts Julcognac
• 1 nypa salt
• 2 dl Grädde 2
• 120g smör

Smält smör i en kastrull. Häll i strösocker, muscovadosocker, cognac, salt och grädde.
Rör om under uppvärmning tills sockret lösts upp.
Koka tills den når 122° C, ta av från plattan direkt när du nått 122° C.
Häll i valfri form klädd med bakplåtspapper och låt svalna.
Skär i bitar och klä in i smörpapper.

Servera gärna ihop med en liten Grönstedts XO Noël 2020 i tulpanglas på sidan av.

Oskar Johansson, Brand Manager Altia
Oskar.Johansson@altiacorporation.com