2021-01-28 06:45Pressmeddelande

Faustino Reserva – lagom lyxigt

Under 2020 lanserade Bodegas Faustino Martinez en splitter ny Rioja Reserva och det är med stor glädje vi nu introducerar detta balanserade vin på den svenska marknaden. Vinet passar utmärkt till mer festliga tillfällen, men är också ett självklart val när man vill förgylla mer vardagliga tillfällen. Men andra ord är Faustino Reserva ett lagom lyxigt vin som passar den svenska konsumenten som handen i handsken. Det är inte för inte att lagom är ett ideal för den svenska folksjälen.

-Faustino Reserva har en nyanserad doft med inslag av röda och mörka plommon, viol, fat, ceder, muskot, andra kryddor och en spets av färska örter. Smaken är medelfyllig med fina inslag av mörk fruktighet och vanilj, nötter, torkade örter samt kryddig fatkaraktär, säger Kajsa Malmborg, Senior Brand Manager på Altia. Framförallt uppskattar jag den mycket fina balansen mellan fruktighet och den kryddighet som kommer från ekfaten, fortsätter Kajsa.

Vinets ypperliga intensitet och smaklängd kommer från de gamla knotiga stockarna som är mellan 50-80 år gamla. Gamla stockar ger mindre skördar men varje druva har en smakintensitet och kvalitet som vida överstiger den som skördas från yngre stockar. Vingården är en av Riojas äldsta och är belägen i Malpica Estate som ligger nordväst om Logroño, 450 meter över havet.

Faustino Reservas fina nyansrikedom kan man härleda till de fem olika druvsorter som växer huller om buller i den gamla vingården. Det var ett mycket vanligt sätt att odla vin förr i tiden och också ett sätt att sprida riskerna om en druvsort fick problem. Det är mestadels Spaniens stora kvalitetsdruva Tempranillo som växer här, men det finns även gröna druvor. Alla druvor skördas tillsammans och detta kallas vanligtvis en field blend. Eftersom varje druva har sin unika doft och smakprofil får detta vin en fin komplexitet och ett brett spektra av olika nyanser.

Många konsumenter föredrar Rioja Reserva före Gran Reserva. I en Reserva finner man mer karaktär från druvan och jäsningen jämfört med Gran Reserva som är mer påverkade av den längre ekfatslagringen. Något förenklat skulle man kunna säga att Reserva viner har lagom mycket ekfatskarakär. Faustino Reserva fostras i ekfat av amerikansk ek under 18 månader.

Faustino Reserva från den mycket lyckade årgången 2015 har en innovativ design som står med ena foten i en anrik historisk tradition samtidigt som man adderar en mer modern känsla. Faustino Reserva passar utmärkt i sociala sammanhang där man helt enkel önskar ett gott glas vin. Men vinet är även en utmärkt kompanjon till det dukade bordet. Avnjuts gärna till medelkraftiga kötträtter och till mer mustiga vegetariska anrättningar.

Faustino Reserva finns nu i Systembolagets beställningssortiment.

Faustino Reserva
Ursprung: Rioja