2021-03-08 06:45Pressmeddelande

Explorer Flädergin – somrig nyhet i miljösmart flaska

Explorer släpper ytterligare en nyhet i den populära kategorin smaksatt gin - denna gång gin med smak av sommarens fläderblom.

Förra året introducerades Explorer Pink Gin, med smak av jordgubb och rabarber, på den svenska marknaden med stor succé. Uppföljaren, och årets stora nyhet, är Explorer Flädergin som lanseras som en försmak till våren och sommaren i Systembolagets beställningssortiment. Smaken är frisk och välbalanserad av äkta fläderblom, citronskal, enbär och kryddor – utmärkt såväl till cocktails som i en somrig gin & tonic.

Efterfrågad flädersmak

Genom en konsumentundersökning* gjord av Altia, som äger och distribuerar Explorer i Sverige, lät de konsumenterna ge sin syn på vilken smak de helst ville se i Explorer Gin, och svaret var glasklart.

- Fläder är en smak som fått ett tydligt uppsving inom dryckesbranschen. Det är också en smak som konsumenten efterfrågar i allt fler produkter, och för Explorers del blev det en solklar vinnare för årets smak. Vi har en speciell förkärlek för fläder i Sverige där smaken påminner oss om sommar, solsken och ljusa nätter. Dessutom lämpar sig dess smakegenskaper utmärkt i gin och ger fantastiska förutsättningar för att komponera riktigt goda drinkar och cocktails, säger Sanna Sundin, Senior Brand Manager hos Altia Sweden.

Klimatsmart förpackning - igen

Explorer Flädergin säljs precis som Explorer Pink Gin i en miljövänlig PET-flaska. Därmed blir Explorer först på marknaden med en flädergin på PET.

Jämfört med glasflaskor minskar utsläppen av växthusgaser med 60 % per liter**. Dessutom kräver PET-flaskan mindre energi vid tillverkning och återvinns enkelt. Den väger mindre än glas och är därför lättare att frakta.

- Vi på Altia är väl medvetna om förpackningens påverkan på miljön och vill därför kunna erbjuda våra konsumenter mer klimatsmarta alternativ. Därför har vi valt att skapa en smakrik och prisvärd gin för de som vill uppleva något nytt och som samtidigt vill göra ett miljömedvetet val, säger Sanna.

Explorer Flädergin
Artikelnummer: 50586
Pris: 224 kronor (plus 1 kr pant)
Alkoholhalt: 37,5 %
Lansering: 17 februari
Smaknoter: Explorer Flädergin är en smakrik gin med tydliga inslag av fläder och citron– perfekt till cocktails eller en somrig Gin & Tonic. Explorer Flädergin är gjord på äkta fläderblom, citronskal, enbär och kryddor.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:
Sanna Sundin, Senior Brand Manager Altia
sanna.sundin@altiacorporation.com

*Undersökning gjord av Altia på 900 konsumenter via Oppobot.
** https://www.omsystembolaget.se/hallbarhet/klimat-miljo/lattare-glasflaskor/