2021-03-02 06:45Pressmeddelande

Expedition Carmenère - senaste tillskottet till den populära vinserien Expedition

Nu lanseras Expedition Carmenère, ett fruktigt rött vin som presenteras i en klimatsmart PET-flaska. Expedition är en serie viner som utforskar några av världens populäraste vinregioner. De två första resorna gick till vinregionerna San Juan och Mendoza i Argentina och nu styr kosan mot Valle Central som är Chiles största region och hjärtat i landets vinproduktion.

Vinet är gjort på Chiles blå nationaldruva tillika stolthet carmenère. Vinet är ännu ett tillskott till den omtyckta vinserien Expedition – klimatsmarta och hållbara viner som speglar varje vinområdes unika karaktärsdrag.

-Den här gången pekar kompassen mot Valle Central som är Chiles största och mest centrala region. Med bergskedjan Anderna i öster och med dimmorna och vindarna från Stilla havet i väster skapas perfekta förhållanden för vinproduktion, säger Louise Key Hedberg, Senior Brand Manager på Altia och produktchef för Expedition. -Det innebär kostnadseffektiv produktion, vilket ger mycket prisvärda viner med fin karaktär och solig frukt.

Det här vinet har en inbjudande fruktighet med smak av mörka bär, plommon och viol. Finstämda toner av fat tillsammans med inslag av mörk choklad och en behaglig pepprighet kompletterar den angenäma fruktigheten. Vinet passar perfekt till det grillade köttet av lamm och nöt samt ackompanjeras gärna kallskuret och hårda ostar.

Expedition Carmenère säljs i den klimatsmarta PET-flaskan. Att framställa den här typen av förpackning kräver mindre energi än vid tillverkningen av glasflaskor vilket medför färre klimatmässiga avtryck.

-Att kunna erbjuda den miljömedvetna konsumenten ett vin i en klimatsmart förpackning känns både rätt för miljön och samtidigt modernt. Att det dessutom är ett prisvärt vin med härlig chilensk kryddighet och mycket smak känns extra roligt. Dessutom är det perfekt till alla coronasäkra utomhusmiddagar, säger Louise.

Expedition Carmenère är en nyhet på Systembolaget från 1 mars och finns i alla Systembolags-butiker.

Expedition Carmenère
Ursprung: Valle Central, Chile