2021-11-01 09:15Pressmeddelande

Exklusiv och sällsynt nyhet -Crémant de Bordeaux Haut-Mouleyre

Nu lanseras i Systembolagets beställningssortiment Crémant de Bordeaux Haut-Mouleyre, en sällsynt Crémant från ett av världens mest kända vinområden.

Crémant är en beteckning för franska mousserande viner framställt enligt den traditionella metoden, det vill säga att den andra jäsningen sker på flaskan. Crèmant de Bordeaux är en av de mest sällsynta crémant, den står för 8% av den totala crémantförsäljningen men i Bordeaux har man producerat mousserande vin enligt den traditionella metoden sedan slutet av 1800-talet.

Familjeägda Château Haut-Mouleyre är en egendom belägen i kommunen Escoussans som ligger i Entre deux Mers. Bäcken Mouleyre som rinner genom egendomen har gett slottet dess namn. Egendomens vingårdar som har kalkrika lerjordar uppgår till 43 hektar och medelåldern på stockarna är 20 år.

Haut-Mouleyre Crémant de Bordeaux är gjort på två typiska Bordeaux-druvor: 80% semillon och 20% merlot. Den andra jäsningen genomförs i flaskan enligt den traditionella metoden och vinet får vila på jästfällningen i mer än elva månader. Haut-Mouleyre Crémant de Bordeaux har en angenäm doft med inslag av gula stenfrukter, persika, mogen citron och brioche. Smaken är torr och frisk med behagliga bubblor och trevlig fruktighet. Vinet passar särskilt bra till aperitif och de flesta fisk och skaldjursrätter.

Det finns idag följande Crémantviner i Frankrike; Crèmant d´Alsace, Crémant de Bourgogne, Crémant de Die och från följande områden, Bordeaux, Jura, Savoie, Limoux, och Loire. Områdena har med få undantag likvärdiga regler vad det gäller skörd och produktion. De största är utan tvekan de från Alsace och Bourgogne. Crèmant de Bordeaux står för 8% av den totala crémant försäljningen.

Haut-Mouleyre Crémant de Bordeaux lanseras i Systembolagets beställningssortiment och kan beställas till alla butiker från den 1 November.

Haut-Mouleyre Crémant de Bordeaux
Artikelnummer: 54041
Alkoholhalt: 12%
Pris: 99kr
Druva: Semillon 80%, Merlot 20%
Sockerhalt: Mindre än 12 gram/liter

Produktblad för Haut-Mouleyre Crémant de Bordeaux

För mer information och varuprover, vänligen kontakta:
Flavia Bergström, Senior Brand Manager Anora Sweden
flavia.bergstrom@anora.com

På folk o folk har vi samlat alla produkter från Anora Sweden och kan erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Relaterad media