2020-07-13 05:45Pressmeddelande

Exklusiv lansering av Band of Roses Rosé 2019 i begränsad upplaga

Vinproducenten Charles Smith Wines, känd för storsäljarna som Kung Fu Girl Riesling och Boom Boom! Syrah, släpper nu den senaste årgången av rosévinet Band of Roses Rosé på den svenska marknaden. Inspirerat av hur musik kan förändra vår sinnesstämning, spelar Band of Roses Rosé en färgstark och blommig melodi. Det fruktiga vinet passar utmärkt till sommarens rätter - perfekt att avnjuta till sallader, grillad fisk och rätter med ljust kött.

Den senaste nyheten från Charles Smith Wines släpps den 14 juli i en begränsad upplaga och i utvalda Systembolaget-butiker. Vinet har en angenämt fruktig och fräsch doft med inslag av persika, blodgrape, smultron och en lätt parfymerad blommighet. Smaken är fruktig med fin balans där man hittar persika, smultron, blommor, nashipäron och en fläkt av färska örter.

– Band of Roses Rosé är en nyhet från Charles Smith Wines som man absolut inte får missa. Det är min nya sommarfavorit med en fantastisk färg och smak. Vinerna från Charles Smith Wines är alltid spännande och nytänkande, säger Flavia Bergström, Senior Brand Manager på Altia.

Intensiva smaker från Washington State
Band of Roses Rosé är gjort på Pinot Gris, en grön druva med färg i skalen, vilket ger vinet sin karaktäristiska rosa-orangea färg. Druvorna kommer från tre olika vingårdar i Washington State, USA, och odlas enligt hållbara principer. Med varma dagar och svala nätter, i kombination med bra, väldränerad jord har Washington State en 200-dagars växtsäsong. Här har druvorna perfekta förutsättningar för att mogna långsamt, vilket ger dem intensiva och fylliga smaker. Druvorna pressas sedan försiktigt och skalen urlakas i musten 24-48 timmar innan jäsningen genomförs under cirka 20 dagar i rostfria ståltankar. Vinet lagras under 2 månader i tankarna med jästfällningen.

Bakgrund i musikbranschen
Med en färgstark vinpersonlighet har Charles Smith vid flera tillfällen blivit utsedd till ”Årets Vinmakare” i amerikanska medier. Med ett förflutet som allt från manager för danska rockband och europeiska turnéer är han självlärd i konsten att tillverka vin och startade 2006 Charles Smith Wines. Målet är att skapa viner av vissa druvsorter av hög kvalitet till ett överkomligt pris. Med beskrivningar som smakfulla, balanserade och anspråkslösa har vinerna konsekvent tilldelats höga poäng av ledande branschexperter. Charles Smiths bakgrund inom musikbranschen återspeglas inte minst i nyheten Band och Roses Rosé, inspirerat av takten i allt från hip-hop och country till rock ’n’ roll.

Band of Roses Rosé 2019
Artikelnr: 90365-01 (Systembolagets exklusiva sortiment)
Årgång: 2019
Alkoholhalt: 12,5 %