2020-11-30 12:13Pressmeddelande

Don Papa Rye Aged Rum äntligen i Sverige i begränsad upplaga

Nu lanseras den efterlängtade Don Papa Rye Aged Rum på den svenska marknaden. Den är det senaste tillskottet från Don Papa, den småskalige producenten av premiumrom från Filippinerna. Don Papa Rye Aged Rum lanseras i en begränsad utgåva av 180 flaskor och är en hyllning till den unika förbindelsen mellan det amerikanska råget och de filippinska sockerrören.

Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och har en underbar halmgul färg. Tack vare den långa lagringstiden har den utvecklat tydliga toner av svartpeppar i både näsa och mun. Doften domineras av torkad frukt och saltkola samt kryddiga toner med inslag av mynta och cederträ. Smaken är intensiv och samtidigt len och smakintrycken av honung, äpple och mörk choklad stannar kvar länge i munnen. Fatkaraktären bidrar till dess komplexitet

Föreställ dig ett grönt, böljande rågfält en vacker vårdag i Tennessee som smälter samman med en varm tropisk vind som blåser in från det filippinska havet. Det är känslan vi vill förmedla med Don Papas Rye Aged Rum - en kombination av de intensiva kryddtonerna från de amerikanska whiskeyfaten med vår alldeles egen rom där resultatet är en balanserad, silkeslen och komplex rom, säger Stephen Carroll, ägare till Don Papa.

Namnet Don Papa är inspirerad av hjälten och mystikern Papa Isio som ursprungligen var en förman på en sockerplantage men som främst var en av ledarna under den filippinska revolutionen i slutet av 1800-talet. Hans ledarskap och mod spelade en viktig roll för att befria ön Negros från spanskt styre och det är något Don Papa vill hylla genom sitt namn. Rommen presenteras i en förpackning med design även den inspirerad av Papa Isio men även av förbudstiden i 1920-talets Tennesse med alla sina speak-easy-barer.

Efterlängtad nyhet

Vi är otroligt glada att vi får tillfället att erbjuda de svenska konsumenterna den här fantastiska rommen från Don Papa som endast finns i ett fåtal flaskor. På grund av flertalet tyfoner och nedstängningar som nyligen drabbat Filippinerna har vi inte kunnat möta den stora efterfrågan vi haft i Sverige på Don Papa 7 under den senaste tiden. Åtskilliga personer har hört av sig till mig och undrat när vi ska lansera något nytt från producenten vilket gör det extra kul att äntligen kunna lansera den här produkten, säger Sanna Sundin, Senior Brand Manager på Altia.

Don Papa Rye Aged Rum lanseras den 30 november i Systembolagets beställningssortiment.

Don Papa Rye Aged Rum
Ursprung: Filippinerna
Alkoholhalt: 45%

Produktblad för Don Papa Rye Aged Rum->

Sanna Sundin, Senior Brand Manager
sanna.sundin@altiagroup.com

Om Don Papa Rum
Don Papa Rum är en premiumproducent av rom från Filippinerna och kommer från ön Negros. Provinsen Negros Occidental som av lokalborna kallas Sufarlandia är en ideal plats för sockerodling tack vare områdets goda förutsättningar när det kommer till klimat, geografi och bördigheten i vulkanjorden. Sockerplantagen ligger belägen vid fotändan av vulkanen Mount Kanlaon. Den rika vulkanjorden skapar de rätta förutsättningarna för att odla söta och fruktiga sockerrör.