2020-11-02 06:45Pressmeddelande

Blossa Glögg Saffran – en härlig vitvinsglögg med toner av saffran

I början av november släpps en gyllene Blossanyhet: Blossa Glögg Saffran. Det är en utsökt vinglögg framställd av speciellt utvalda vita viner vars karaktär passar särdeles bra till just Blossas smakprofil.

Saffransglöggen gör vi från grunden. Vi köper saffran och gör en infusion: vi lägger kryddan i blöt några veckor så att smakerna och aromerna dras ut. Då får vi ett koncentrat som sedan används i den färdiga produkten, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender Blossa.

Förutom en ton av saffran har nyheten en tydlig karaktär av de klassiska Blossasmakerna: en kryddblandning där kryddnejlika, kardemumma och andra typiska julkryddor ingår. Utmärkande för Blossa är också ett inslag av torkad frukt.

För de som har följt våra årgångsglögger så påminner Blossa Glögg Saffran om Blossa 2010, som också var smaksatt med saffran. Men den vi släpper nu är en vinglögg och har därför lägre alkoholhalt än föregångaren, förklarar Åsa Orsvärn.

Den populära Blossa 2010 var en starkvinsglögg med smak av saffran, konjak samt en gnutta pomerans.

Jul – en högtid full av doft och smak

Jul är en högtid som många av oss förknippar med härliga dofter och smaker. En av dessa är just saffran som består av mer än 150 olika doft- och aromämnen.

Saffran framställs av pistillen från en särskild sorts krokus som rensas och plockas för hand. Det krävs ungefär 150 000 blommor för ett kilo saffran, vilket är anledningen till att den är världens dyraste krydda.

Den lyxiga kryddan har dessutom en massa hälsofördelar. Bland annat sägs den göra oss gladare, och det beror inte enbart på den annalkande julen. Studier har visat att saffran kan påverka människors välbefinnande på ett positivt sätt.

Blossa – hantverkstradition och nya smaker i ett

Glögg från Blossa har på 150 år gått från tillverkning i en källare i Gamla stan av den legendariske sprithandlaren Johan Daniel Grönstedt till att bli ett stort, välkänt varumärke som är starkt förknippat med svenska traditioner. Fortfarande framställs glöggen hantverksmässigt och omsorgsfullt över tid.

– Blossa är Sveriges mest sålda glögg och den är även populär i andra nordiska länder. Vi är stolta över att förvalta det kulturarv som Blossa står för och samtidigt kunna utveckla nya spännande varianter av Blossa Glögg såsom Blossa Glögg Saffran, säger Caroline Grundström, Senior Brand Manager, Blossa.

Kall med is eller varm med grädde

Blossa Glögg Saffran är lika god varm som kall. Häll upp den i ett vinglas, lägg i en isbit och drick den som en aperitif. Eller värm 15 cl glögg och häll upp i ett vinglas eller ett annat festligt glas. Toppa med apelsingrädde och riv över mörk choklad (alt muskotnöt för mindre sötma) Apelsingrädde: Vänd ned rivet apelsinskal i lättvispad grädde – den ska rinna av vispen.

Blossa Glögg Saffran har rik smak med balanserad sötma, en fin friskhet med toner av kryddnejlika, kardemumma och med en tydlig eftersmak av saffran. Från den 2 november finns den i Systembolagets ordinarie sortiment och kostar 85 kronor för 750 ml. Artikelnummer 90078-01.

Produktblad för Blossa Glögg Saffran ->

Caroline Grundström, Senior Brand Manager, Blossa