2020-09-15 12:00Pressmeddelande

Blossa 20 inspireras av Marrakech – med smak av mynta och grönt te

I år har Blossa färdats till Marrakech för att finna inspiration till årets smak. Här ligger torget Jemaa el-Fnaa – omringat av caféer som traditionsenligt tillagar det söta marockanska myntateet. Årets glögg har en frisk smak av mynta och grönt te som förenas med traditionella glöggkryddor.

Varje år beger sig Blossa till nya platser i världen för att hitta inspiration till årets smak. I Marrakech ligger världsarvet Jemaa el-Fnaa, Sagoberättarnas torg, som varit en av inspirationskällorna till Blossa 20. Här finns caféer som tillagar Maghrebi-te – ett grönt te som smaksätts med färska myntablad.

- Maghrebi-te framställs på ett ceremoniellt vis; det tar tid att brygga och avnjuts varmt i sociala sammanhang. Här ser vi flera likheter med vår glögg som även den förknippas med vänner och familj samt framställs hantverksmässigt och omsorgsfullt över tid. Det gröna teets strävhet gifter sig med sötman från glöggen vilket ger den ett trevligt avslut. Myntan i sin tur bidrar med en ton av friskhet som svarar upp mot det söta, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Årets flaskdesign har inspirerats av det marockanska kakel som pryder väggar och golv runt om i Marrakech. Den grön-blå färgen för tankarna till det närliggande och svalkande havet. På flaskans framsida står siffran ”20” i en stil som påminner om kalligrafi och den matta mässingliknande färgen inspireras kanske av ett mässingfat från basaren vid torget dit koordinaterna leder. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.

Åsa Orsvärns tips för en trevligare Blossa 20 upplevelse:
– Garnera gärna glöggen med färska myntablad
– Passar att blandas med ett torrt mousserande så som Champagne, Cava, Cremant, Prosecco för ett ännu festligare alternativ
– Glöggen kan avnjutas både varm som kall

Blossa 20 Myntathé är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent och priset är 124 kronor för 750 milliliter. Artikelnumret är 810 00-01.

Produktblad för Blossa 20 ->

Om Blossa Årgångsglögg:
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Indien, Japan, Italien och Hawaii.

För mer information, vänligen kontakta:
Caroline Grundström, Senior Brand Manager, Altia Sweden caroline.grundstrom@altiacorporation.com
070-738 62 48

Christoffer Sjölin, Jung Relations 
christoffer.h.sjolin@jungrelations.com
070-661 92 10


Om folk o folk

På folk o folk har vi samlat alla produkter från Altia Sweden och kan erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontaktpersoner

Tove Wredler Wennström
Content Manager folk o folk
Tove Wredler Wennström