2021-04-21 05:45Pressmeddelande

Australien i glaset på hemestern med nya årgångar från CHILL OUT

Lagom till vårens och sommarens alla matupplevelser med grill och plockmat kommer CHILL OUT med nya årgångar för sina boxviner från sydöstra Australien. En fräsch Chardonnay i modern stil och en generös och elegant Cabernet Sauvignon i 100% återvinningsbara boxar.

CHILL OUT Chardonnay från Australien kommer denna sommar till oss i en modern stil med en härlig, ren fruktighet med lätt fatkaraktär. Detta är en omtyckt stil av favoritdruvan Chardonnay, då vi ser att många efterfrågar fruktiga viner, men samtidigt älskar den australienska stilen med en puff av fatkaraktär, säger Anna Bastin Löwgren, Wine & Portfolio Development för CHILL OUT.

CHILL OUT Chardonnay

En fräsch Chardonnay från sydöstra Australien som kan drickas både som sällskapsvin och till mat. CHILL OUT Chardonnay är veganvänlig, då inga animaliska produkter använts i tillverkningen. Druvan Chardonnay växer längs Australiens största flod Murray i ett medelhavsklimat i sydöstra delen av Australien och skördas nattetid. Nattskörden gör att druvorna hålls svalare och därmed får man ett vin som blir friskare och fruktigare i karaktären. Efter försiktig pressning klarnas musten före jäsningen, som i huvudsak äger rum på rostfria tankar. För att addera en lättare fatkaraktär tillsätts även en mindre del vin med karaktär av ekfat.

Smakprofil: Ett fräscht, fruktigt och smakrikt vin som med denna årgång fått en mer elegant stil. Smaken bjuder på citrus och örter, med lätta tropiska inslag såsom ananas, mango och honungsmelon med en liten lätt ton av vanilj från fat på slutet. Passar till grillade grönsaker, grillad kyckling, ugnsbakad lax, grillad halloumi, getostsallad och salt plockmat.

CHILL OUT Chardonnay bag-in-box 3 liter finns i Systembolagets ordinarie sortiment, nummer: 22280. Pris: 219 kr.

– Med årgång 2020 visar CHILL OUT Cabernet Sauvignon upp en finessrik stil; smakrik och fruktig med fina örtiga noter. Det här vinet passar lika bra till en rejäl måltid som till plockmaten på verandan när vi äntligen kan umgås ute igen, fortsätter Anna Bastin Löwgren.

CHILL OUT Cabernet Sauvignon

Ett generöst, smakrikt och druvtypiskt Cabernet Sauvignon från Australien som passar både som sällskapsvin och till mat. Druvorna växer i ett medelhavsklimat i sydöstra delen av Australien. Efter skörd krossas druvorna och får jäsa i tolv dagar på rostfria tankar så att all färg och smak från skalen frigörs till vinet. Efter en kort tid i ekfat fraktas vinet till Finland och tappas på 100% återvinningsbara boxar.

Smakprofil: Smakrikt, generöst rött vin med mycket typicitet av druvan Cabernet Sauvignon där mörka bär såsom björnbär, mörka körsbär och svarta vinbär möter viol och lakrits och för med sig en kryddighet på slutet. Medelfylligt vin med lång, generös eftersmak och härlig fruktsötma och en elegant örtighet. Passar till grillade kötträtter, grillad halloumi, lammracks eller varför inte en matig ostpaj. Även utsökt att servera svalt en varm sommardag som sällskapsvin.

CHILL OUT Cabernet Sauvignon bag-in-box 3 liter finns i Systembolagets ordinarie sortiment, nummer: 6873. Pris: 219 kr.

100% återvinningsbara förpackningar

Under våren har CHILL OUT uppdaterat samtliga boxar för att de ska bli ännu mer miljövänliga. En bag-in-box har 90 procent lägre CO2-avtryck än volymen i motsvarande fyra traditionella 75 cl glasflaskor. Dessutom är den enkel att ta isär och lätt att sortera i återvinningen. CHILL OUT är ett av de mest miljömässigt hållbara vinvarumärkena när det gäller förpackningar på den svenska marknaden. CHILL OUT strävar ständigt efter att utveckla förpackningarna och göra dem så miljömässigt hållbara som möjligt för att minska CO2-avtrycket.

Den nya bag-in-boxen:

• Plasthandtag: Har gjorts lättare och är nu i transparent plast för bättre återvinning hos återvinningscentralen. Är 100% återvinningsbar och sorteras som plastförpackning.

• Box: Tillverkad i hållbart producerat (FSC-märkt) papper och sorteras som kartong.

• Tappkran och vinpåse: Påsen har gjorts tunnare och därmed lättare. Tappkranen är nu i transparent plast för bättre återvinning hos återvinningscentralen. Båda är nu 100% återvinningsbara och sorteras som plastförpackning.

För mer information om CHILL OUT, kontakta:
Anna Bastin Löwgren, Altia Sweden, +46 70 301 22 48, anna.bastin.lowgren@altiacorporation.com

För pressbilder och produktprover, kontakta:
Erik Thiman, Jung relations: +46 70 410 99 85,
erik.thiman@jungrelations.com