2021-03-19 07:05Pressmeddelande

Argentinsk syrah när den är som bäst!

Den 23 mars lanseras Las Moras Gran Syrah av årgång 2017 på Systembolaget. Bakom detta maffiga vin ligger producenten Finca Las Moras. Producentens vackra vingårdar ligger cirka 20 km från staden San Juan i Argentina. San Juan som är landets näst största vindistrikt, beläget norr om Mendoza, står för cirka 25 procent av produktionen och har framförallt de senaste åren fått stor uppmärksamhet för sina syrahviner.

Syrahdruvorna till Gran Syrah 2017 kommer från tre dalarna Pedernal (1350 m ö.h), Zonda (950 m ö.h) och Tulum (650 m ö.h) i San Juan. Den höga höjden ger ett svalt klimat och en längre mognadscykel som gör att druvan får fina mogna tanniner och en nyansrik smakprofil. Ytterligare komplexitet får man genom att blanda druvor från utvalda vingårdar belägna i samtliga tre dalar. Druvorna skördas för hand och selekteras redan i vingården. Jäsning sker med hjälp av den naturliga jästen i roterande jästankar. Vinet lagras ett och ett halvt år på en kombination av nya franska och amerikanska ekfat.

-Vi är först i världen att få Las Moras Gran Syrah 2017, en riktigt bra årgång och dessutom till ett mycket attraktivt pris. Det är fantastiskt att vinet redan hunnit få höga poäng av flera internationella vinjournalister, bland annat 90 poäng av både Tim Atkin och James Suckling, säger Flavia Bergström, Senior Brand Manager på Altia, med rötter i San Juan.

Las Moras Gran Syrah 2017 har en välbalanserad smak med inslag av mörka frukter, fat, tobak, muskot och fikon i ett långt avslut. Gran Syrah är ett vin som klarar sig mycket väl på egen hand, men är även en taktfast och uppskattad partner till vällagade kötträtter, gärna grillade, samt lagrade ostar. Vinet passar även mycket bra till charkuterier och viltgrytor.

Druvan syrah som är en spontan korsning mellan den gröna druvsorten mondeuse blanche och den blå dureza har sitt ursprung i departementet Isère i sydöstra Frankrike. Det finns totalt 190 000 hektar i världen och det innebär att den hamnar på en sjätteplats bland världens druvsorter. Om vi tittar närmare på just Argentina så odlas druvan på 11 915 hektar och det innebär 10,4% av de blå druvorna. Nu har ni möjlighet att prova en syrah från druvans mest ryktbara ursprung i Argentina, San Juan.

Las Moras Gran Syrah 2017 finns i Systembolagets tillfälliga sortiment från och med den 23 Mars 2021.

Las Moras Gran Syrah 2017
Antal flaskor: 5400
Ursprung: San Juan, Argentina
Volym: 75cl