2021-02-22 06:45Pressmeddelande

Altia Sweden - ny importör av Sveriges bästsäljande Vinho Verde

Altia Sweden välkomnar den portugisiska vinproducenten Aveleda. Vinjätten producerar bland annat det lätt pärlande vinet Casal Garcia Vinho Verde – storsäljare på Systembolaget och i världen.

Partnerskapet ska bli otroligt spännande. Det känns extra roligt att tillsammans med Aveleda kunna erbjuda våra kunder en gedigen portugisisk portfölj, vilket allt fler nu fått upp ögonen för, säger Nina Fajerson, Marketing Director på Altia Partner Wines.

Vinproducenten Aveledas produktion utgår från Portugal, det allt mer populära vinlandet som växer i en rasande takt. För nuvarande har vinföretaget sin tillverkning i fyra olika regioner i Portugal - Douro, Bairrada, Algarve och välkända Vinho Verde, där det populära vinet Casal Garcia Vinho Verde produceras. Det friska, lätt kolsyrade vitvinet har sedan lanseringen under mitten av 70-talet älskats av svenska konsumenter och satt Portugal på svenska vinkartan. Även idag är produkten en av de bästsäljande portugiserna på Systembolagets hyllor.

Många har fått upp ögonen för spännande Douro, Lissabon och Algarve. Det är ytterligare en anledning till att samarbetet känns särskilt kul, det är härligt med en partner som möter konsumenternas efterfrågan, säger Nina Fajerson.

Historien om vinet Casal Garcia

Casal Garcias historia sträcker sig ända tillbaka till år 1939 då den franska oenologen Eugène Hélisse var på väg till Porto från sin vingård i Douro och passerade Quinta da Aveledas vingårdar i Peñafiel. Vingårdarna var välskötta och prydligt uppdelade efter druvsort precis som i Frankrike, vilket var ovanligt i Vinho Verde-regionen på den tiden. Eugène blev upprymd av möjligheterna och inledde ett samarbete med ägaren, Roberto Guedes. Fransmannens första skörd var en fullträff, det vita vinet som han hade framställt var fräscht, ungt och lätt pärlande med en härlig frisk syra. Vinet fick namnet Casal Garcia, och är 82 år senare världens mest sålda Vinho Verde. Det svala klimatet i nordvästra Portugal gör druvorna mindre sockerrika och ökar syrligheten, vilket leder till lätta och friska viner. Casal Garcia Vinho Verdes smak beskrivs som fruktigt och pärlande med toner av melon, gröna äpplen, päron och citrus.

– Ett av Casal Garcias värdeord är Alegria och betyder glädje på portugisiska. Det ska bli fantastiskt roligt att få sprida lite Alegria till svenska konsumenter, avslutar Nina med ett leende.

Om Aveleda

I över 150 år har familjen Guedes producerat vin. Idag håller den femte generationen i Guedesfamiljen i produktionen. Aveledas principer är, då som nu, att producera hållbara viner för miljön och för biologisk mångfald - med ett öga för detaljer. Principerna är kärnan i produktionen av Aveledas kvalitetsviner och skapandet av välkända varumärken som Adega Velha, Quinta Vale D. Maria, Quinta D’Aguieira och Villa Alvor.

Vinproducenten är dessutom Portugals största exportör av Vinho Verde och exporterar sin produkt till mer än 80 olika länder världen över.

Casal Garcia Vinho Verde
Ursprung: Portugal, Vinho Verde